Odpowiedzi na pytania PN-20/10 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Agnieszka Metlerska   
piątek, 13 sierpnia 2010 13:14

Odpowiedzi na pytania: dotyczy  Przetargu nieograniczonego nr PN-20/10 na dostawę tomografu komputerowego z opcją symulacji wirtualnej i rozbudową archiwum do przechowywania obrazów diagnostycznych wraz z przygotowaniem i uruchomieniem pracowni diagnostycznej dla Zachodniopomorskiego Centrum Onkologii w Szczecinie ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich 2010/S 141-217181.

Pytanie nr 1: dotyczy SIWZ.
W celu umożliwienia Wykonawcy dołączenia do oferty jak najbardziej aktualnych materiałów dot. zaoferowanego urządzenia zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o dopuszczenie załączenia do oferty materiałów firmowych w języku angielskim.

Odpowiedź na pytanie nr 1:
Zamawiający dopuszcza załączenie do oferty materiały firmowe również w języku angielskim.

Pytanie nr 2: dotyczy roz. XII pkt. 2 - warunki gwarancji i  serwisu.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę punktu 2 na następującą treść:

„Czas reakcji serwisu w dni robocze do 24 godzin (pn – pt z wyłączeniem dni wolnych od pracy)”.

Odpowiedź na pytanie nr 2:
Nie Zamawiający nie wyraża zgody na  dokonanie zmiany w rozdziale XII- warunki gwarancji, ponieważ zmiana taka nie leży w jego interesie.

Pytanie nr 3: dotyczy  roz. XII pkt. 3 - warunki gwarancji i  serwisu.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę punktu 3 na następującą treść:

„Maksymalny czas naprawy nie może przekroczyć 5 dni roboczych (tj. od pn – pt z wyłączeniem dni wolnych od pracy)”.

Odpowiedź na pytanie nr 3:
Zamawiający wyraża zgodę na dokonanie następującej zmiany w rozdziale XII punkcie 3:

„Maksymalny czas naprawy nie może przekroczyć 5 dni roboczych (tj. od pn – pt z wyłączeniem dni wolnych od pracy)”.

Pytanie nr 4: dot. § 2 wzoru umowy.
Mając na uwadze zapowiadane przez rząd zmiany stawek podatku VAT zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o dopisanie w §2 kolejnego ustępu o następującej treści:

„W razie zmiany stawki podatku VAT po zawarciu umowy, dla Stron wiążąca będzie stawka VAT obowiązująca w dniu wystawienia faktury, a zmiana ceny brutto z tego tytułu jest akceptowana przez Strony bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń”.

Odpowiedź na pytanie nr 4:
Zamawiający dokonuje następującej zmiany w § 2  projektu umowy:

1. Strony ustalają, że za realizację niniejszej umowy ZAMAWIAJ¡CY zapłaci WYKONAWCY cenę netto........................ zł plus podatek VAT w obowiązującej stawce z dnia dostawy, to jest brutto ........................ zł (słownie: ..................................................) zgodnie z deklarowaną w ofercie, w tym:……

Pytanie nr 5 dot. § 6 ust. 2 – warunki gwarancji:
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 2 w §6 na następującą treść:

„Zamawiający może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne przedmiotu umowy niezależnie od uprawnień przysługujących z tytułu gwarancji z wyłączeniem uprawnienia do odstąpienia od umowy.”

Ograniczenie rękojmi ma na celu utrzymanie równowagi stron umowy – słuszny interes Zamawiającego jest zabezpieczony warunkami udzielonej gwarancji, a wykonawca nie będąc dodatkowo nadmiernie obciążony ryzykami z tytułu rękojmi może zaoferować korzystniejszą cenę za swoje usługi. Gwarancja pozwala Zamawiającemu skutecznie żądać usunięcia wad przedmiotu gwarancji. Przedmiot umowy nie jest objęty rękojmią producenta, który nie będąc podmiotem polskim nie zna takiej instytucji i umowy z nim nie obejmują np. możliwości odstąpienia od umowy z powodu wad rzeczy sprzedanej. Z uwagi na powyższe Wykonawca musiałby ryzyka związane z rękojmią ponosić samodzielnie, przez co cena za oferowane usługi uwzględniająca przedmiotowe ryzyka nie mogłaby być tak korzystna. Mając na uwadze, że w profesjonalnym obrocie strony realizując swoje uprawnienia związane z wadliwością rzeczy korzystają głównie z instytucji gwarancji rzadko sięgając po uprawnienia z rękojmi, a także mając na uwadze korzystne warunki zaoferowanej gwarancji, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie zgody na ograniczenie rękojmi.

Odpowiedź na pytanie nr 5:
Nie, wyłączenie prawa odstąpienia od umowy jest krzywdzące dla Zamawiającego. W szczególności, gdy przedmiot dostawy jest wysoce wadliwy. Ponadto zarówno gwarancja jak i rękojmia są znane prawu Unii Europejskiej.

Pytanie nr 6: dot. § 6 ust. 3 – warunki gwarancji.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 3 w § 6 na następującą treść:

„Istotna naprawa lub wymiana przedmiotu umowy lub jego części skutkuje wyłącznie przedłużeniem gwarancji o czas niesprawności urządzenia wywołanego wadą.”

Odpowiedź na pytanie nr 6:
Zamawiający nie wyraża zgody na dokonanie zmiany w § 6 ust. 3 projektu umowy ponieważ niniejsza zmiana nie leży w jego interesie.

Pytanie nr 7: dot. § 6 – warunki gwarancji.
W celu doprecyzowania warunków gwarancji zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o dopisanie w § 6 kolejnego ustępu o następującej treści:

Gwarancją nie są objęte:
a. uszkodzenia i wady dostarczanego sprzętu wynikłe na skutek:
- eksploatacji sprzętu przez Zamawiającego niezgodnej z jego przeznaczeniem, niestosowania się Zamawiającego do instrukcji obsługi sprzętu, mechanicznego uszkodzenia powstałego z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego lub osób trzecich i wywołane nimi wady,
- samowolnych napraw, przeróbek lub zmian konstrukcyjnych (dokonywanych przez Zamawiającego lub inne nieuprawnione osoby);
b. uszkodzenia spowodowane zdarzeniami losowymi tzw. siła wyższa (pożar, powódź, zalanie itp.)
c. materiały eksploatacyjne“

Odpowiedź na pytanie nr 7:
Zamawiający wyraża zgodę na zmianę § 6 projektu umowy i dodanie następującego ust. nr 4:

„Gwarancją nie są objęte:
c. uszkodzenia i wady dostarczanego sprzętu wynikłe na skutek:
- eksploatacji sprzętu przez Zamawiającego niezgodnej z jego przeznaczeniem, niestosowania się Zamawiającego do instrukcji obsługi sprzętu, mechanicznego uszkodzenia powstałego z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego lub osób trzecich i wywołane nimi wady,
- samowolnych napraw, przeróbek lub zmian konstrukcyjnych (dokonywanych przez Zamawiającego lub inne nieuprawnione osoby);
d. uszkodzenia spowodowane zdarzeniami losowymi tzw. siła wyższa (pożar, powódź, zalanie itp.)
c. materiały eksploatacyjne“

Pytanie nr 8: dot. §7 ust. 1 – serwis pogwarancyjny.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 1 w § 7 na następującą treść.

„Wykonawca zapewnia serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Serwis pogwarancyjny będzie świadczony na podstawie odrębnej umowy.”

Odpowiedź na pytanie nr 8:
Zamawiający wyraża zgodę na dokonanie następującej zmiany w ust. 1 w § 7  projektu umowy.

„Wykonawca zapewnia serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Serwis pogwarancyjny będzie świadczony na podstawie odrębnej umowy”.

Pytanie nr 9: dot. § 7 ust. 2 – czynności serwisowe.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 2 w § 7 na następującą treść:

„Wszelkie czynności serwisowe, które zgodnie z instrukcją obsługi przypadają w okresie gwarancyjnym będą wykonywane przez Wykonawcę w ramach zaoferowanej ceny.”

Użyte określenie „nieodpłatnie” może rodzić niezamierzone skutki podatkowe dla obu stron.

Odpowiedź na pytanie nr 9:
Zamawiający wyraża zgodę na dokonanie zmiany w ustępie 2 §7 na następujący:

„Wszelkie czynności serwisowe, które zgodnie z instrukcją obsługi przypadają w okresie gwarancyjnym będą wykonywane przez Wykonawcę w ramach zaoferowanej ceny.”

Pytanie nr 10: dot. § 7 ust. 3 – wymiana przedmiotu umowy.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 3 w § 7 na następującą treść:

„Wykonawca zobowiązany jest do wymiany przedmiotu umowy na nowy, jeżeli przedmiot zamówienia ulegnie uszkodzeniu w czasie gwarancji w taki sposób, że naprawa okaże się niemożliwa lub niecelowa, co zostanie potwierdzone przez producenta wyrobu”.

Odpowiedź na pytanie nr 10:
Zamawiający wyraża zgodę na dokonanie zmiany w ustępie 3 w §7 na następujący:

„Wykonawca zobowiązany jest do wymiany przedmiotu umowy na nowy, jeżeli przedmiot zamówienia ulegnie uszkodzeniu w czasie gwarancji w taki sposób, że naprawa okaże się niemożliwa lub niecelowa, co zostanie potwierdzone przez producenta wyrobu”.

Pytanie nr 11: dot. § 9 ust. 1 – kary umowne.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 1 w § 9 na następującą treść:

1. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne w następujących wysokościach i przypadkach:

* w wysokości 0,1% wartości netto przedmiotu umowy za każdy dzień zwłoki w jego wykonaniu, nie więcej niż 10% w/w kwoty
* w wysokości 0,1% wartości netto przedmiotu umowy za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze lub w okresie gwarancji i rękojmi za każdy dzień zwłoki, nie więcej niż 10% w/w kwoty”.

Odpowiedź na pytanie nr 11:
Zamawiający wyraża zgodę na dokonanie następującej zmiany w ust. 1 w § 9  projektu umowy.

1. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne w następujących wysokościach i przypadkach:

* w wysokości 0,1% wartości netto przedmiotu umowy za każdy dzień zwłoki w jego wykonaniu, nie więcej niż 10% w/w kwoty
* w wysokości 0,1% wartości netto przedmiotu umowy za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze lub w okresie gwarancji i rękojmi za każdy dzień zwłoki,  nie więcej niż 10% w/w kwoty”.

Pytanie nr 12: dot. § 9 ust. 2 – kary umowne.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 2 w §9 na następującą treść:

„Zamawiający zastrzega sobie prawo do dochodzenia odszkodowania uzupełniającego, przenoszącego wysokość kar umownych do wysokości rzeczywiście poniesionej straty.”

Odpowiedź na pytanie nr 12:
Zamawiający informuje ze taki właśnie zapis znajduje się w ustępie nr 2 w § 9 projektu umowy.

Pytanie nr 13: dot. § 10 – odpowiedzialność odszkodowawcza.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia §10 na następującą treść:

„Wykonawca ponosi bez ograniczeń umownych odpowiedzialność w zakresie, w jakim bezwzględne przepisy prawa nie pozwalają na zmianę lub ograniczenie odpowiedzialności odszkodowawczej. W pozostałym zakresie łączna odpowiedzialność odszkodowawcza Wykonawcy wynikająca z umowy lub pozostająca z nią w związku, niezależnie od podstaw prawnych dochodzonego roszczenia (w tym z tytułu kar umownych) ograniczona jest do 15%wynagrodzenia brutto. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za utracone korzyści, utratę przychodów, utracone dane, utratę zysków, utratę możliwości eksploatacji, przerwy w pracy, koszty kapitałowe, odszkodowania i kary umowne płacone przez Zamawiającego swoim kontrahentom.”

Przedmiotowa prośba uzasadniona jest coraz szerszą międzynarodową praktyką, w której standardem są klauzule ograniczające odpowiedzialność odszkodowawczą Wykonawcy, w kontekście coraz powszechniejszej zasady, że odpowiedzialność Wykonawcy nie powinna przekraczać określonej części wynagrodzenia umownego Wykonawcy (min. klauzule takie funkcjonują w umowach Banku ¦wiatowego). Pragniemy zauważyć, że ograniczenie odpowiedzialności do konkretnej kwoty i do sytuacji, w których wystąpiła bezpośrednia strata Zamawiającego pozwoli na zaoferowanie znacznie niższej ceny, a wyznaczony pułap kar umownych i łącznej kwoty odpowiedzialności odszkodowawczej są i tak wystarczającym czynnikiem „motywującym” Wykonawcę do należytego, w tym terminowego wykonania umowy.

Odpowiedź na pytanie nr 13:
Nie, proponowane postanowienie jest krzywdzące dla Zamawiającego (ograniczenie odszkodowania). Wykonawca rzetelnie wykonujący umowę nie powinien obawiać się dolegliwości z tytułu kar.

Pytanie nr 14: dot. §13 ust. 1.
Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o zmianę brzmienia ustępu 1 w §13 na następującą treść:

„Zamawiający dopuszcza wprowadzenie zmian do umowy, które będą dla niego korzystne lub będą wynikały z jego możliwości płatniczych, względnie będą dokonane w interesie publicznym albo ważnym interesie Zamawiającego, a także zmian związanych ze zmianami stanu prawnego w trakcie obowiązywania umowy.”

Odpowiedź na pytanie nr 14:
Zamawiający wyraża zgodę na dokonanie zmiany w ustępie 1 §13  na następujący:

Zamawiający dopuszcza wprowadzenie zmian do umowy, które będą dla niego korzystne lub będą wynikały z jego możliwości płatniczych, względnie będą dokonane w interesie publicznym albo ważnym interesie Zamawiającego, a także zmian związanych ze zmianami stanu prawnego w trakcie obowiązywania umowy.”

Osoba prowadząca sprawę: Agnieszka Kołodziejska – dział administracyjno-gospodarczy Zachodniopomorskiego Centrum Onkologii, nr tel.: (091) 42 51 431, (091) 42-51-432.