PN-18/14 Zmiana terminu oraz odpowiedzi na pytania. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Agnieszka Metlerska   
poniedziałek, 05 maja 2014 08:21

Dotyczy: postępowania nr PN-18/14 prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę wyposażenia audiowizualnego oraz stacji zarządzającej, lekarskiej.

ZMIANA TERMINU:

Zmianie ulegają następujące terminy:
Termin złożenia ofert: do 09.05.2014 r. do godz. 10:00.
Termin otwarcia ofert: 09.05.2014 r. do godz. 10:15.
Miejsce złożenia oraz miejsce otwarcia ofert nie ulegają zmianie.

W związku z otrzymanymi pytaniami Zachodniopomorskie Centrum Onkologii przesyła poniżej odpowiedzi na zadane pytania.

Pytanie 1, dotyczy: umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; §7, ust. 6:
Czy Zamawiający wyraz zgodę na modyfikację zapisu, zgodnie z proponowaną zmianą?
6. maksymalnie 3 naprawy tego samego elementu w okresie trwania gwarancji uprawniają ZAMAWIAJĄCEGO do żądania wymiany elementu na nowy?
Odpowiedź nr 1:
Zamawiający dokonuje następującej zmiany w zał. nr 1 do SIWZ; rozdz. A pkt. 13:
„maksymalnie 3 naprawy tego samego elementu lub podzespołu w okresie trwania gwarancji uprawniający Zamawiającego do żądania wymiany tego elementu lub podzespołu na fabrycznie nowy".

Pytanie 2, dotyczy: umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; §7, ust. 1:
Prosimy o potwierdzenie, że serwis pogwarancyjny wykonywany będzie na podstawie odrębnej umowy?
Odpowiedź nr 2:
Zamawiający potwierdza, że serwis pogwarancyjny świadczony będzie na podstawie odrębnej umowy serwisowej lub będzie realizowany poprzez zlecenia w zależności od potrzeb.

Pytanie 3, dotyczy: umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; § 6, ust. 1:
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na dodanie postanowienia?
Strony ustalają odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym, za wyjątkiem prawa do odstąpienia od umowy. Strony wyłączają rękojmię na lampę rentgenowską.
Zamawiający zobowiązuje się jednak, że skorzysta z uprawnień przysługujących mu w ramach rękojmi tylko wówczas, kiedy wada / awaria nie została usunięta przez Wykonawcę w ramach i na warunkach udzielonej gwarancji.
Ograniczenie rękojmi ma na celu utrzymanie równowagi stron umowy - słuszny interes Zamawiającego jest zabezpieczony warunkami udzielonej gwarancji, a wykonawca nie będąc dodatkowo nadmiernie obciążony ryzykami z tytułu rękojmi może zaoferować korzystniejszą cenę ofertową. Gwarancja pozwala Zamawiającemu skutecznie żądać usunięcia wad przedmiotu gwarancji. Części, na które oferowana jest gwarancja, nie są objęte rękojmią producenta, który nie będąc podmiotem polskim nie zna takiej instytucji i umowy z nim nie obejmują np. możliwości odstąpienia od umowy z powodu wad rzeczy sprzedanej. Z uwagi na powyższe, Wykonawca musiałby ryzyka związane z rękojmią ponosić samodzielnie, przez co cena ofertowa uwzględniająca przedmiotowe ryzyka nie mogłaby być tak korzystna. Mając na uwadze, że w profesjonalnym obrocie strony realizując swoje uprawnienia związane z wadliwością rzeczy korzystają głównie z instytucji gwarancji, rzadko sięgając po uprawnienia z rękojmi, a także mając na uwadze korzystne warunki zaoferowanej gwarancji, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie zgody na ograniczenie rękojmi.
Odpowiedź nr 3:
Pytanie nie dotyczy przedmiotu zamówienia.

Pytanie 4, dotyczy: umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; § 6, ust. 2.:
Czy celem doprecyzowania warunków przedłużania okresu gwarancji Zamawiający wyrazi zgodę na rozszerzenie zapisu:
1. ZAMAWIAJĄCY może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne przedmiotu umowy niezależnie od uprawnień przysługujących z tytułu gwarancji, o ile w wyniku skorzystania  z uprawnień gwarancyjnych nie zostało zaspokojone jego uzasadnione roszczenie z tytułu wad rzeczy sprzedanej
Odpowiedź nr 4:
Zamawiający dokonuje następującej zmiany w § 6, ust. 2 projektu umowy:
ZAMAWIAJĄCY może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne przedmiotu umowy niezależnie od uprawnień przysługujących z tytułu gwarancji, o ile w wyniku skorzystania z uprawnień gwarancyjnych nie zostało zaspokojone jego roszczenie z tytułu wad rzeczy sprzedanej

Pytanie 5, dotyczy: umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; § 6, ust. 4.
Czy Zamawiający zrezygnuje z wymogu mówiącego, że w przypadku wymiany urządzenia na nowe,  okres gwarancji i rękojmi rozpoczyna bieg na nowo?
W praktyce może to oznaczać gwarancję i rękojmię dożywotnią. Zważywszy na fakt, iż serwis gwarancyjny jest częścią składową ceny oferty, zapis w obecnym brzmieniu znacząco wpłynie na kalkulację oraz wysokość oferowanej ceny.
Odpowiedź nr 5:
Zamawiający nie wyraża zgody i podtrzymuje zapisy że w przypadku wymiany urządzenia na nowe,  okres gwarancji i rękojmi rozpoczyna bieg na nowo ponieważ chronią one interesy Zamawiającego przed dostarczeniem niewłaściwego przedmiotu zamówienia.

Pytanie 6, dotyczy: umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; § 6.
Czy celem doprecyzowania warunków przedłużania okresu gwarancji Zamawiający wyrazi zgodę na dodanie postanowienia:
Istotna naprawa lub wymiana przedmiotu umowy lub jego części skutkuje wyłącznie przedłużeniem gwarancji o czas niesprawności urządzenia wywołanego wadą.
Odpowiedź nr 6:
Nie wyrażamy zgody. Istotna naprawa lub wymiana rodzi w większości spory pomiędzy stronami, natomiast wola naszą jest, aby okres gwarancji i rękojmi się pokrywał.

Pytanie 7, dotyczy: umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; § 6.
Czy wyrazi zgodę na dodanie postanowienia?
Zamawiającemu przysługuje rękojmia nie obejmująca prawa do odstąpienia od umowy.
Ograniczenie rękojmi ma na celu utrzymanie równowagi stron umowy - słuszny interes Zamawiającego jest zabezpieczony warunkami udzielonej gwarancji, a wykonawca nie będąc dodatkowo nadmiernie obciążony ryzykami z tytułu rękojmi może zaoferować korzystniejszą cenę za swoje usługi. Gwarancja pozwala Zamawiającemu skutecznie żądać usunięcia wad przedmiotu gwarancji. Części, na które oferowana jest gwarancja nie są objęte rękojmią producenta, który nie będąc podmiotem polskim nie zna takiej instytucji i umowy z nim nie obejmują np. możliwości odstąpienia od umowy z powodu wad rzeczy sprzedanej. Z uwagi na powyższe Wykonawca musiałby ryzyka związane z rękojmią ponosić samodzielnie, przez co cena za oferowane usługi uwzględniająca przedmiotowe ryzyka nie mogłaby być tak korzystna. Mając na uwadze, że w profesjonalnym obrocie strony realizując swoje uprawnienia związane z wadliwością rzeczy korzystają głównie z instytucji gwarancji rzadko sięgając po uprawnienia z rękojmi, a także mając na uwadze korzystne warunki zaoferowanej gwarancji, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie zgody na ograniczenie rękojmi.
Odpowiedź nr 7:
Nie wyrażamy zgody, wolą Zamawiającego jest rozszerzenie okresu rękojmi na okres gwarancji. Jeżeli oferowany przez Wykonawcę produkt jest dobrej, jakości, Wykonawca nie powinien mieć obaw, co do proponowanego postanowienia umownego.

Pytanie 8, dotyczy: Umowy - Zał. nr 4 do SIWZ; §8.
Prosimy o dodanie proponowanych poniżej zapisów, celem doprecyzowania procedur odbiorowych, co pozwoli w przyszłości uniknąć ewentualnych sporów interpretacyjnych w tym zakresie.
Jeżeli w toku czynności odbioru stwierdzone zostaną przez Zamawiającego wady, wówczas:
1) jeżeli wady nadają się do usunięcia, Zamawiający może odmówić odbioru do czasu usunięcia wad, przy czym nie dotyczy to wad nieistotnych, które nie będą podstawą odmowy dokonania przez Zamawiającego odbioru. Wady takie zostaną wskazane w protokole odbioru a Wykonawca usunie je w uzgodnionym przez Strony terminie. Przez wady nieistotne rozumie się w szczególności wady, które nie uniemożliwiają korzystania z przedmiotu odbioru zgodnie z jego przeznaczeniem,
2) jeżeli wady nie nadają się do usunięcia i jeżeli wady uniemożliwiają korzystania z przedmiotu odbioru zgodnego z jego przeznaczeniem, Zamawiający może żądać  od Wykonawcy wykonania wadliwej części przedmiotu umowy po raz drugi,
3) jeżeli wady nie nadają się do usunięcia lecz nie uniemożliwiają korzystania z przedmiotu odbioru zgodnego z jego przeznaczeniem, Zamawiający może obniżyć wynagrodzenie należne Wykonawcy zgodnie z umową odpowiednio do utraconej wartości technicznej i użytkowej przedmiotu umowy.
Jeżeli odbiór nie został dokonany z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego w terminie ustalonym powyżej, mimo prawidłowego zawiadomienia o gotowości do odbioru przez Wykonawcę, to Wykonawca uprawniony jest do sporządzenia jednostronnego protokołu odbioru, na prawach protokołu podpisanego przez obie Strony. Uprawnienie takie dotyczy również sytuacji, kiedy Zamawiający bez uzasadnionego powodu odmawia podpisania protokołu odbioru.
Odpowiedź nr 8:
Nie wyrażamy zgody. Zamawiający oczekuje w pełni sprawnego przedmiotu zamówienia. Proponowane zapisy stosowane są w umowach o roboty budowlane, natomiast w niniejszym postępowaniu powodowałyby tylko spory pomiędzy stronami.

Pytanie 9, dotyczy: umowy - Zał. Nr 4 do SIWZ; §9,ust. 1.
Czy celem zachowania równowagi stron Zamawiający wyrazi zgodę na obniżenie kar umownych:
- w wysokości 0,1% wartości netto spóźnionego przedmiotu dostawy za każdy dzień zwłoki w jego dostawie, nie więcej niż 10% jego wartości,
- w wysokości 0,1% wartości netto reklamowanego sprzętu za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze lub w okresie gwarancji i rękojmi za każdy dzień zwłoki,
- w wysokości 10% wartości netto przedmiotu umowy wskutek odstąpienia, od umowy z przyczyn leżących po stronie WYKONAWCY.
Odpowiedź nr 9:
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe. Określone w umowie kary mają za zadanie zdyscyplinowanie Wykonawcy w zakresie prawidłowej realizacji zadania.

Pytanie 10, dotyczy: umowy - Zał. Nr 4 do SIWZ; §10.
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na doprecyzowanie zapisu zgodnie z proponowaną treścią?
WYKONAWCA ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą w stosunku do ZAMAWIAJĄCEGO  za zawinione (umyślne) działania i zaniechania własne oraz działania i zaniechania pracowników  oraz innych osób, z których pomocą zobowiązania objęte umową wykonuje, Wykonawca ponosi bez ograniczeń umownych odpowiedzialność w zakresie, w jakim bezwzględne przepisy prawa  nie pozwalają na zmianę lub ograniczenie odpowiedzialności odszkodowawczej. W pozostałym zakresie łączna odpowiedzialność odszkodowawcza Wykonawcy wynikająca z umowy  lub pozostająca z nią w związku, niezależnie od podstaw prawnych dochodzonego roszczenia (w tym z tytułu kar umownych) ograniczona jest do wartości umowy netto. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za utracone korzyści, utratę przychodów, utracone dane, utratę zysków, utratę możliwości eksploatacji, przerwy w pracy, koszty kapitałowe, odszkodowania i kary umowne płacone przez Zamawiającego swoim kontrahentom.
Przedmiotowa prośba uzasadniona jest coraz szerszą międzynarodową praktyką, w której standardem są klauzule ograniczające odpowiedzialność odszkodowawczą Wykonawcy, w kontekście coraz powszechniejszej zasady, że odpowiedzialność Wykonawcy nie powinna przekraczać określonej części wynagrodzenia umownego Wykonawcy (min. klauzule takie funkcjonują w umowach Banku Światowego). Pragniemy zauważyć, że ograniczenie odpowiedzialności do konkretnej kwoty                             i do sytuacji, w których wystąpiła bezpośrednia strata Zamawiającego pozwoli na zaoferowanie znacznie niższej ceny, a wyznaczony pułap kar umownych i łącznej kwoty odpowiedzialności odszkodowawczej są i tak wystarczającym czynnikiem „motywującym" Wykonawcę do należytego,    w tym terminowego wykonania umowy.
Odpowiedź nr 10:
Nie wyrażamy zgody. Nie zamierzamy ograniczać odpowiedzialności nierzetelnego wykonawcy, która wynika z przepisów k.c.

Pytanie 11.
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na cesję wierzytelności?
Odpowiedź nr 11:
Zamawiający nie wyraża zgody na powyższe, ponieważ jest to niemożliwe w świetle ustawy o działalności leczniczej.


Osoba upoważniona do kontaktów w przedmiotowej sprawie: Agnieszka Kołodziejska,  nr tel.: 91 42 51 431 i 91 42 51 432.